Поиск по базе сайта:
Методичні вказівки до виконання практичних і самостійних робіт з дисципліни «Основи архітектурної композиції» для студентів денного відділення спеціальності 06010201 „Архітектура будівель і споруд icon

Методичні вказівки до виконання практичних і самостійних робіт з дисципліни «Основи архітектурної композиції» для студентів денного відділення спеціальності 06010201 „Архітектура будівель і споруд




Скачати 300.95 Kb.
НазваМетодичні вказівки до виконання практичних і самостійних робіт з дисципліни «Основи архітектурної композиції» для студентів денного відділення спеціальності 06010201 „Архітектура будівель і споруд
Дата конвертації29.12.2012
Розмір300.95 Kb.
ТипМетодичні вказівки


Українська державна будівельна корпорація

Львівський коледж будівництва, архітектури і дизайну


Методичні вказівки до виконання

практичних і самостійних робіт з дисципліни «Основи архітектурної композиції»

для студентів денного відділення спеціальності 5.06010201 „Архітектура будівель і споруд”.


Методичні вказівки Розглянуто і схвалено на і

розроблені викладачем засіданні циклової комісії

Христинич О.М «Архітектура, будівельні

конструкції та інженерне

креслення»


Голова циклової комісії

Кантор Ю.Й


Львів 2010

Тема 1.1 Графічні засоби: точка, лінія, пляма, колір,

та їх художні властивості. Об’єктивні властивості форми.

Емоційна дія ліній і плям різної конфігурації.

Практична робота 1.1.1

Завдання: Виконати композицію на заповнення площини з виявленням виражального характеру різних форм точково-лінійної графіки.

Мета: Вивчити характер лінії, плями.

Вимоги до завдання:

  • Виконати композицію на форматі А-4;

  • Придумати свій варіант ліній, плям;

  • Врахувати взаємозв'язок ліній різного характеру.

Послідовність виконання:

  1. Визначити характер лінії відповідно до асоціації ЖОРСТКІ - МЯКІ

Техніка штриха

  • Рівномірні неорієнтовані штрихи (морозне скло),

  • Нерівномірні неорієнтовані (перехід на небі, комочки),

  • Рівномірні орієнтовані (дощ, сніг, град),

  • Нерівномірні орієнтовані (розтяжка - небо, що світліє).

Техніка лінії

  • Геометричні прямі неорієнтовані (прожектори на сцені),

  • Геометричні прямі орієнтовані (книжкова графіка),

  • Неорієнтовані довільні (дерево, хмара),

  • Орієнтовані довільні форми (дим, річка).

Техніка плями

  • Геометричні прямолінійні (трикутники, прямокутники, трапеція, ромб),

  • Геометричні криволінійні (коло, еліпс, спіраль),

  • Природо подібні прямолінійні (стилізовані кущі, дерева, квіти),

  • Природо подібні криволінійні ( рослини, хвилі, комахи, тварини).

2. Знайти форму плями:

  • Конфігурація

  • Розміри

  • Маса

  • Світлість

  1. Вибрати техніку виконання, засоби, матеріали (див. додаток).

  2. Розмістити за принципами :

  • Вільного розміщення

  • Торкання (самостійність форми)

  • Прилягання (єдність форм)

  • Накладання (двозначне сприйняття)

  • Перетинання (незрозумілість форми)





Самостійна робота 1.1. 2.

Завдання: Виконати композицію на заповнення площини з виявленням виражального характеру різних тонових форм ( відмивка, фарбування, друк).

Мета: Вивчити характер тонової плями.

Вимоги до завдання:

  • Виконати композицію на форматі А-4;

  • Придумати свій варіант тонової плями;

  • Врахувати взаємозв'язок плям різного характеру.
    Послідовність виконання завдання:

  1. Визначити характер тональних графічних плям.

  2. Вибрати техніку виконання тоново-графічних ( див . додаток).

  • Заливка

  • Крапкування

  • Розтяжка

  • Мармурування

  • Відмивка з доводкою

  • Набризг по сухому

  • Набрезк по сирому

  • Друк

  • Протирка

  • Тампування

  • Пофарбування

  • Лініювання

  • Напилювання

  • Аплікація

  • Колаж

3. Розмістити тональні плями за принципами:

  • Вільного розміщення

  • Торкання

  • Прилягання

  • Накладання

  • Перетинання

4. Передати тональні форми різного характеру:

  • Мармур

  • Шкіра

  • Камінь

  • Дерево

  • Тканина

  • Скло

  • Хутро









Практична робота 1.1.3

Завдання: Складання композиції з простих геометричних фігур з використанням точково-лінійних графічних елементів (з розв'язанням задачі по збереженню руйнування площини).

^ Вимоги до завдання:

Врахувати конфігурацію фігур. Виконати завдання в ахроматичній гаммі. Знайти місце фігур у певних частинах площини. Врахувати вогнище дії елементів. Звернути увагу на візуальну дію фігур і фону на зір глядача.

Послідовність виконання завданий:

  1. Вибрати формат А-4.

  2. Знайти форму і тон елементів.

  3. Розмістити на аркуші елементи.

  • потяг в гору;

  • нестійкість, падіння;

  • перемінний рух;

  • плавний рух;

  • замкнений рух;

  • рух по спіралі;

  • потяг до фокусів.

  1. Врахувати вогнище дії та візуальну дію фігур і фону.

  2. Завдання виконати в заданій гаммі.

  3. Уточнити окремі моменти.







Самостійна робота 1.1. 4.

Завдання:

Складання композиції з простих геометричних фігур з використанням тіньових графічних форм (з розв'язанням задачі по збереженню (руйнуванню) площини, об'єму).


Мета:

Вивчити характер тонової плями.


Вимоги до завдання:

Врахувати конфігурацію фігур. Виконати завдання в ахроматичній гамі. Знайти місце фігур у певних частинах площини. Врахувати вогнище дії елементів. Побудувати стрічкові ряди по основі рівномірних кривих ліній. Звернути увагу на візуальну дію фігур і фону на зір глядача. Різними за товщиною і проміжками, членуваннями зруйнувати площинність, підкреслити глибину і плановість.


Послідовність виконання завдання:

  1. Вибрати формат А-4;

  2. Знайти форму і тон елементів;

  3. Розмістити на аркуші елементи по кривих лініях;

  • потяг в гору;

  • нестійкість падіння;

  • перемінний рух;

  • плавний рух;

  • замкнений рух;

  • рух по спіралі;

  • потяг до фокусів.

  1. Врахувати вогнище та візуальну дію фігур і тону;

  2. Завдання виконати в ахроматичній гамі;

  3. Уточнити окремі моменти.





Тема 2.1 Нюанс – контраст, це ступінь подібності та відмінності елементів композиції.

Практична робота 2.1.1

Завдання: Побудова графічної композиції на контрастне поєднання простих геометричних форм.

Мета:

Виявити ступінь відмінності елементів композиції за певним композиційними властивостями. Вивчити ступінь активності, динамічності, підпорядкованості, єдності.

^ Вимоги до завдання:

Врівноважити фігури різної конфігурації, контрастні по формі. Знайти оптимальне розміщення фігур на площині аркуша. Звернути увагу на дію внутрішніх сил структури площини, на характер «поведінки» зображувальних елементів.

Послідовність виконання:

1. Вибрати величину, конфігурацію фігур, враховуючи:

  • Метричний контраст (розміри)

  • Пластичний контраст (форма)

  • Контраст матеріалу

  • Контраст текстури

  • Контраст фактури

  • Контраст тону

  • Контраст кольору

  • Контраст функції

2. Продумати форму деталей, враховуючи:

  • Стриманий контраст - це різка відмінність другорядних властивостей елементу.

  • Різка відмінність головного елементу від другорядних (розмір, розташування, колір, пластика форми).

  • Полярність - повна відмінність елементів за всіма композиційними властивостями (не допускати повного руйнування композиції, зберегти подібність хоча б за одною з ознак).

  • Виділити головний елемент. '

  1. Розмістити на площині аркуша елементи, враховуючи те, що
    центральна частина сприймається активніше.

  2. Враховувати візуальну дію фігур і фону.

  3. Уточнити форму групи елементів.

  4. Композицію доповнити деталями.

  5. Уточнити окремі моменти.






Самостійна робота 2.1.2.

Завдання:

Побудова цільної композиції на контрастному поєднанні точкових лінійних і тонових графічних форм з використанням простих геометричних фігур.

Мета: Виявити ступінь відмінності елементів композиції за певним композиційними властивостями. Вивчити ступінь активності, динамічності, підпорядкованості, єдності.

^ Вимоги до завдання:

Врахувати залежність рівноваги від маси , форми.

Послідовність виконання завдання:

  1. Розглянути ілюстративний матеріал, вибрати певні форми.

  • за метричним контрастом (за розмірами);

  • за пластичним контрастом (контраст форми);

  • за контрастом матеріалу ;

    • за контрастом текстури;

    • за контрастом фактури;

    • за контрастом тону;

    • за контрастом кольору;

    • за контрастом конструктивної ідеї (функції).

  1. Розробити ескіз композиції.

  2. Завдання виконати в кольорі.





Тема 2.2 Статика – динаміка це вираження ступеня стабільності композиційної форми.

Практична робота 2.2.1

Завдання: За принципом статичної рівноваги організувати площину простими геометричними фігурами.

Мета: Визначити ступінь стабільності композиційної форми, емоційний вплив: монументальність, неврівноваженість, стрімкість, рух.

^ Вимоги до завдання:

Досягнути рівноваги, уникаючи принципів зародження руху та динаміки (див. додаток). Фігури організувати відносно центру, осі, площини симетрії. Виконуючи завдання, необхідно оперувати розміром фігур, тональним співвідношенням, кількості елементів, інтервалів між ними.

Послідовність виконання завдання:

  1. Вибрати геометричні фігури правильної або неправильної геометричної форми.

  2. Зупинитись на одній із Чотирьох рівноваг.

  3. Ескізування.

  4. Виконати композицію, враховуючи візуальну дію фігур і фону.

  • статичні форми: квадрат, прямокутник, поперечний паралелепіпед, куб, піраміда. Статична композиція носить монументальний, гранично-статичний характер.

    • фізично-статичні, зорово-динамічні форми. Стаціонарні форми направлені в одному напрямку з порушеною симетрією,

    • зорово-статичні, фізично-динамічні, - мають стійку основу в якій рухаються окремі елементи,

    • форми рухаються в просторі гнучкі, відкриті, змінюються по структурі.

  1. Розміщувати елементи в статичному положенні.

  2. Завдання виконати в ахроматичній гамі, формат А-4.







Самостійна робота 2.2.2.

Завдання: Виконати динамічну композицію в певній геометричній площині із застосуванням геометричних фігур, їх взаємодій.

Мета: Вивчити емоційний вплив: рівновага, стрімкість, нестійкість, падіння, опора, спокій, стриманість.

Вимоги до завдання:

Досягнути відчуття зародження руху та динаміки (див. додаток). Фігури організувати відносно центру, осі, площини симетрії. Геометрична площина -коло, квадрат, трикутник. Виконуючи завдання, необхідно оперувати розміром фігур, тональним співвідношенням, кількістю елементів, інтервалами між ними.

Послідовність виконання завдання:

  1. Вибрати геометричні фігури правильної або неправильної геометричної форми.

  2. Зупинитись на одній із чотирьох рівноваг (див. додаток).

  3. Ескізування.

  4. Виконати композицію, враховуючи візуальну дію фігур і фону,

  • статичні форми: квадрат, прямокутник, поперечний паралелепіпед, куб, піраміда. Статична композиція носить монументальний, гранично-статичний характер.

  • фізично-статичні, зорово-динамічні форми. Стаціонарні форми направлені в одному напрямку з порушеною симетрією.

  • зорово-статичні, фізично-динамічні, - мають стійку основу в якій рухаються окремі елементи.

  • форми рухаються в просторі гнучкі, відкриті, змінюються по структурі.

  1. Розміщувати елементи в динамічному положенні.

  2. Завдання виконати в ахроматичній гамі, формат А-4.



Тема 2.3 Симетрія – асиметрія – визначає розташування елементів композиції відносно головної осі.

Практична робота 2.3.1

Завдання:

Побудувати композицію з відкритим простором на виявлення симетрії, композиційної рівноваги, виділити акценти, показати взаємодію елементів і простору.

^ Мета:

Вивчити емоційний вплив композиції: рівновага, цілісність, підпорядкованість, гармонія.

Вимоги до завдання:

За допомогою геометричних плоских фігур, змінюючи їх пропорції, силу тону і розташування, побудувати композицію. Елементи композиції вибирати довільно. Простір створити за допомогою лінійних засобів. Лінії використовувати будь-якої товщини, силуету, характеру.

Послідовність виконання завдань:

  1. Підбір елементів композиції.

  2. Лінійне вирішення композиції в ескізі.

  3. Тональне вирішення композиції в ескізі.

  • розташування елементів композиції відносно головної осі.

  • дзеркальна симетрія, горизонтальна або вертикальна,

  • осьова симетрія, рівномірне розташування елементів навколо цієї осі.

  • гвинтова симетрія, нерівномірне розташування елементів в поздовжньому напрямку.

4. Компонування композиції у форматі і виконанням в кольорі (в тоні).





Самостійна робота 2.3.2

Завдання:

Побудувати композицію з кількома осями симетрії з відкритим простором на виявлення асиметрії, композиційної рівноваги, виділити акценти, показати взаємодію елементів і простору.

^ Мета:

Вивчити емоційний вплив композиції: рівновага, цілісність, підпорядкованість, гармонія.

Вимоги до завдання:

За допомогою геометричних плоских фігур, змінюючи їх пропорції, силу тону і розташування, побудувати композицію. Елементи композиції вибирати довільно. Простір створити за допомогою лінійних засобів тонових плям. Лінії використовувати будь-якої товщини, силуету, характеру.

Послідовність виконання завдань:

  1. Підбір елементів композиції.

  2. Лінійне вирішення композиції в ескізі.

  3. Тональне вирішення композиції в ескізі.

  1. розташування елементів композиції відносно головної осі.

  2. дзеркальна симетрія, горизонтальна або вертикальна.

  3. осьова симетрія, рівномірне розташування елементів навколо цієї осі.

  4. гвинтова симетрія, нерівномірне розташування елементів в поздовжньому напрямку.

4. Компонування композиції на форматі з виконанням в тоні.





Тема 2.4. Метр – ритм – встановлення закономірного порядку в розташуванні частин композиції.

Практична робота 2.4.1

Завдання:

Виконати нескладну статичну композицію, акцентуючи увагу на метричних повтореннях елементів, композицію доповнити фактурою елементів.

Мета:

Ознайомитись із методами гармонізації художньої форми на основі використання метр ритму для встановлення закономірного порядку в розташуванні частин композиції

^ Вимоги до завдання:

Добитись єдності ряду, використати не менше 4 елементів, композицію побідувати на основі метричного ряду.

Послідовність виконання завдання:

  1. Вибрати елементи правильної геометричної форми.

  1. Розмістити елементи на площині за принципом побудови
    метричного ряду (див. додаток).

  • поєднати декілька метричних рядів.

  • виділити в метричному ряді групу метричних елементів.

  • встановити розрядку між групами.

  • оживити метричний ряд акцентами.

  • змінити окремі властивості елементів, що повторюються.

  1. Завдання виконати в нюансному поєднанні кольорів.

  2. композицію добавити фактурою елементів.





Самостійна робота 2.4.2

Завдання: Побудова ритмічної композиції — із геометричних елементів із введенням рослинного орнаменту.

Мета: Ознайомитись із методами гармонізації художньої форми на основі використання ритму для встановлення закономірного порядку в розташуванні частин композиції. Емоційний вплив:

        • Строгий, спокійний.

        • Напружений.

        • Стрімкий.

        • «Броунівський».

Вимоги до завдання: Порушити монотонність введенням доповнювальних елементів рослинного орнаменту. Графічне вирішення — лінія, пляма.

Послідовність виконання завдання:

  1. Вибрати конфігурацію геометричних елементів, вибрати стилізовані форми.

  2. Побудувати ритмічну композицію із вибраних геометричних елементів, стилізувати форми (див. додаток), змінювати властивості як самих елементів, так і інтервалів між ними:

  • Різка зміна (трикутник).

  • Плавна зміна (овал)

  1. Ввести елементи геометричного ряду.

  1. найпростіший порядок, що базується на повторенні рівних елементів -метр. Ритм базується на нерівномірній зміні властивостей:

  • строгий порядок

  • довільне розташування

  • поєднати в одній композиції декілька ритмічних рядів: паралельних, зустрічних

  1. виділити групи елементів.

  • змінити величину елементів

  • змінити інтервали

  1. встановити розрядку між елементами

  2. оживити ритмічний ряд акцентами

  3. змінити окремі властивості елементів, що повторюються

  1. Завдання виконати в кольорі.





Тема 2.5. Співвідношення - пропорції визначає співмірність елементів композиції елементів між собою і з формою в цілому.

Практична робота 2.5.1

Завдання:

Побудувати графічну композицію стійкої, виразної структури з використанням різних співвідношень і пропорцій (золоте січення, модульна сітка, подібні фігури).

Мета: Виробити навички встановлення порядку, визначеного пропорціями, співмірного зв'язку між елементами і формою в цілому. Емоційний вплив: стійкість, легкість..

^ Вимоги до завдання:

Структурні елементи компонувати на площині (коло, прямокутник, трикутник, квадрат). Елементи композиції використовувати із зібраного матеріалу канонічних культур, правильних геометричних форм.

^ Послідовність виконання завдань:

  1. Вибрати площини (коло, квадрат) за співвідношенням 2-х
    величин: висота і ширина. Добитись виразності, гостроти в
    композиції.

  2. Вибрати пропорційний модуль. Побудувати композицію на
    основі множення і ділення в певну кількість разів.

Вибрати спосіб побудови композиції,

  1. Сітка модульна (див. додаток).

  2. Золоте січення (див. додаток).

  3. Геометрична побудова (паралельність діагоналей, перпендикулярність).

4. Уточнити, завершити композицію.










Самостійна робота 2.5.2

Завдання:

Побудувати пластичну композицію стійкої, виразної структури з використанням різних співвідношень і пропорцій (золоте січення, модульна сітка, подібні фігури).

Мета:

Виробити навички встановлення порядку, визначеного пропорціями, співмірного зв'язку між елементами і формою в цілому. Емоційний вплив: стійкість, легкість..

^ Вимоги до завдання:

Структурні елементи компонувати на площині (коло, прямокутник, трикутник, квадрат). Елементи композиції використовувати із зібраного матеріалу канонічних культур, правильних пластичних форм.

^ Послідовність виконання завдань:

  1. Вибрати площини (коло, квадрат) за співвідношенням 2-х
    величин: висота і ширина. Добитись виразності, гостроти в
    композиції.

  2. Вибрати пропорційний модуль. Побудувати композицію на
    основі множення і ділення в певну кількість разів.

  3. Вибрати спосіб побудови композиції,

  • Сітка модульна (див. додаток).

  • Золоте січення (див. додаток).

  • Геометрична побудова (паралельність діагоналей, перпендикулярність).

4. Уточнити, завершити композицію.









Тема 2.6 Розмір – масштаб характеризує внутрішню будову і величину форми.

Практична робота 2.6.1

Завдання:

Розробити композицію з пластичних фігур з об'ємним моделюванням форми та введенням локальних тонових площин, фактури, лінії на основі встановлення закономірного порядку - розмір-масштаб.

^ Мета:

Вивчити внутрішній стан, величину композиційної форми, емоційний вплив: висока, низька, довга, коротка

Вимоги до завдання:

Об'єм моделювати світлотінню, фактурою, лінійною графікою. Звернути увагу на візуальну зміну розмірів фігур, коли змінюється їх світлотінь. Вибрати дрібний масштаб (природні форми).

Послідовність виконання завдання.

  1. Вибрати пластичні фігури певного розміру, абсолютну
    величину.

  1. Розмістити на площині за певним принципом.

  • розмір виражає абсолютну величину, масштаб відображає відносну величину.

  • композиційний масштаб розкриває композиційну ідею,

  • великий масштаб, дрібний масштаб (членування форми),

  • подвійний масштаб (масштабність щодо людини і одночасно до середовища): велика форма, дрібна, мала, крупна

  • вказівник масштабу.

  1. Промоделювати об'єм фігур.

  2. Ввести локальні тонові площини, фактуру, лінії.

  3. Композицію виконати в кольорі.





Самостійна робота 2.6.2

Завдання:

Розробити композицію з геометричних фігур з об'ємним моделюванням форми та введенням локальних тонових площин, фактури, лінії на основі встановлення закономірного порядку - розмір-масштаб.

Мета:

Вивчити відносну величину форми, емоційний вплив її на людину: монументальність, легкість, пригніченість. Розкрити певну ідею.

^ Вимоги до завдання:

Об'єм моделювати світлотінню, звернути увагу на візуальну зміну розмірів фігур, коли змінюється їх світлотінь.

Послідовність виконання завдання.

  1. Вибрати геометричні фігури за певним масштабом відносно людини.

  1. Розмістити на площині за певним принципом.

  • розмір виражає абсолютну величину, масштаб відображає відносну величину.

  • композиційний масштаб розкриває композиційну ідею,

  • великий масштаб, дрібний масштаб (членування форми),

  • подвійний масштаб (масштабність щодо людини і одночасно до середовища): велика форма, дрібна, мала, крупна

  • вказівник масштабу (величина людини).

  1. Промоделювати об'єм фігур.

  2. Ввести локальні тонові площини, фактуру, лінії.

  3. Композицію виконати в кольорі.







Тема 3.1. Раціональність – це логічна обґрунтованість форми. Тектонічність – відповідність форми конструкції.

Практична робота 3.1.1

Завдання:

Розробити візуально замкнену логічно обґрунтовану композицію за принципом раціональності (зонування заданого простору: квартира, кафе, диско клуб).

Мета:

Ознайомитись із принципом раціональності у побудові композиції.

Вимоги до завдання:

  1. Вибрати доречні оправдані форми

  2. Логічно обґрунтувати зв'язок форми і функції (функціональний зміст, комфортність, зручність, користь)

  3. Врахувати конструктивні, ергономічні, економічні, психологічні властивості.

  4. Формат А-4, кольоровий папір, техніка аплікація, техніка колаж

Порядок виконання:

  1. Визначити форму і кількість елементів

  2. Вивчити спосіб побудови замкнутої композиції з виділенням
    композиційного центру.

  3. Розташувати елементи, врахувавши:

  • Конструктивні властивості (міцність, технологічність)

  • Ергономічні властивості (взаємодія людини і техніки, відповідності форм людині)

  • Економічність (мінімальні затрати - максимальний ефект)

  • Психологічні властивості (див. лекцію)

  • Художня форма (чітка зрозуміла, обґрунтована, переконлива)

  1. Уточнити композицію.

  2. Завершення роботи







Самостійна робота 3.1.2

Завдання:

Створити візуально відкриту композицію із врахуванням композиційного центру, утвореного на основі перетину відкритих об'ємів геометричних тіл.

Мета:

Ознайомитись із властивостями геометричних тіл.

Вимоги до завдання:

  1. Врівноважити елементи композиції Розкрити у формі її конструктивну основу

  2. Закрити конструктивну основу шляхом накладання на неї декоративних елементів.

  3. Врахувати змістові зв'язки між елементами

Послідовність виконання завдання

  1. Вибрати геометричні фігури.

  2. Створити лінійну композицію, врахувавши: .

  • Монолітні, стінові конструкції - масивні, непроникні, подавлені. .

  • Каркасні, стійочно-балочні - ажурні. .

  • Щитові елементи – чіткі

  • Відкриті, стержневі конструкції - пластичні, піднесені.

  • Вантові — легкі Пневматичні (надувні) - повітряні .

  • Арочно-склепінчасті - урочисті .

  • Купольні - спокій, упокорення.

  1. Уточнити композицію.

  2. Завершення роботи.





Практична робота 3.2.1

Завдання:

Структурність. Гнучкість. Побудова «гнучкої» відкритої композиції із графічних або пластичних елементів на основі використаних модульних елементів

Мета:

Ознайомитись із принципом структурності у побудові композиції.

Вимоги до завдання:

  1. Знайти гармонічний зв'язок між елементами, що складають форму.

  2. Виразити цей зв'язок через форму.

  3. Виразити цей зв'язок через підпорядкованість елементів (чіткість, зрозумілість, узгодженість)

  4. Уникати:

  • монотонності, аморфності, нудності.

  • розпаду на частини, крикучості.

  1. Формат А-4, техніка - аплікація, тампування, колаж.

Послідовність виконання завдання.

  1. Визначити форму елементів.

  2. Вивчити спосіб побудови композиції.

  3. Вибрати один із видів структурного взаємозв'язку елементів за схемою (див. зворот)

  4. Виділити головні і другорядні елементи.

  5. Виключити однорідність (підпорядкованість, взаємодія рівнозначних елементів) та різнорідність елементів.

  6. Уточнити композицію.

  7. Виконати в ахроматичній гамі.





Самостійна робота 3.2.2.

Мета: Вивчити закономірності зміни форми під впливом внутрішніх і зовнішніх сил.

Завдання: Створити візуально відкриту композицію з врахуванням композиційного центру, здатну до розвитку і одночасно таку, що зберігає свою цілісність.

Вимоги до завдання: Забезпечити гнучкість композиції на основі різного поєднання тих самих елементів за рахунок:

  • Перегрупування елементів

  • Додавання елементів

  • Віднімання елементів

  • Обертання елементів

  • Зсуву елементів

Послідовність виконання завдання.

  1. Вибрати елементи композиції

  2. Підібрати різноманітні поєднання однакових елементів.

  3. Застосувати наступні прийоми:

  • Встановити клітчастий порядок (ефект цегли)

  • Збирання різних елементів по однакових з'єднувальних вузлах (ефект конструктора)

  • Створення замкнутих, але змінних в середині систем (ефект матрьошки)

  • Зміна розташування форми із зміною функції (перевертань)

  • Трансформація форми (складання, опускання, засуву, надуву)

  1. Створити модульну сітку.

  • Квадратної

  • . Прямокутної

  • . Трикутної

  • . Ромбовидної

  • . Шестикутної

  1. Врахувати:

  • Елементи мають бути прості

  • Композиційна незавершеність

  • Збереження масштабності

  • Кратність розмірів по всіх координатах

  • Наявність уніфікованих вузлів з'єднання

  1. Композицію виконати в ахроматичній гамі





Практична робота 3.3.1

Завдання:

Моделювання графічних і пластичних структур, що відповідають різним закономірностям формотворення в природі.

Мета:

Вивчити природній матеріал, виробити навички стилізації форми.

Вимоги до завдання:

  • Передати пластику форми і простору з врахуванням закономірностей формотворення, що проявляються в природі:

  • Аналіз морфологічної будови біоформи.

  • Закономірності конструктивно-пластичного формотворення в природі.

  • Особливості руху біоструктур.

  • Колір.

  • Пропорційна будова

Послідовність виконання:

  1. Вибрати натурну постановку.

  2. Виконати начерки, врахувавши композиційне розміщення елементів (лінія, пляма).

  3. Уточнити пластику елементів композиції, узагальнивши її форму і виявивши найбільш характерні їх особливості.

  4. Створити графічне, стилізоване асоціативне зображення.

  5. Завдання виконати в певній гаммі.








Самостійна робота 3.3.2.

Завдання: Моделювання графічних і пластичних структур, що розвивають певну художню ідею.

Мета: Ознайомитись із емоційно-естетичним впливом художньої форми на людину (патріотизм, героїзм, лірика, роздуми, самопожертва, благородство, любов)

Вимоги: За допомогою стилізованих мотивів, змінюючи їх пластику і розташування, побудувати композицію.

Послідовність виконання:

1. Вибрати образотворчі елементи композиції, що відповідають певній художній ідеї:

  • Рослинний світ (ліс, кущі, трава, квіти)

  • Тваринний світ (хижаки, риби, птахи, ссавці)

  • Людина (лице, руки, мускули)

  • Техніка (годинник, трубопровід, космоліт)

  • Земля (болото, гори, яр)

  • Регіони (пустеля, степ, Арктика, тайга, джунглі)

  • Стихія (вогонь, вода, земля, вітер)

  • Температура (холод, жара, комфорт)

  • Смак (кисле, солодке)

  • Вага (легкість, важкість, невагомість)

  • Громадянська позиція (героїзм, відповідальність, гідність)

  • Мораль (добро, зло, милосердя, повага, любов)

2. Врахувати:

  • Виразний характер композиції (об'єктивне, суб'єктивне)

  • Типові риси, стильові ознаки (загальне, конкретне)

  • Художній образ (раціональне, емоційне)

  • Цілісний образ (зміст - форма)

  • Умовність дизайн-форми (узагальнення, укрупнення); більш зрозуміла у сприйнятті, має бути більш умовною

  • Функціональність дизайн-форми (користь, краса)

  • Матеріальне втілення дизайн-форми

  • Стильовий характер дизайн-форми (наявність стильових рис епохи, без чого форма швидко старіє)

  1. Лінійне вирішення композиції

  2. Тональне вирішення композиції







Тема 3.4 Функціональність – це побудова композиції у відповідності з певними процесами життєдіяльності. Цілісність – це логічний зв'язок між усіма засобами побудови композиції. Організація складних композиційних структур з використанням різних композиційних засобів, підпорядкованих принципу цілісності.

^ Практична робота 3.4.1

Завдання:

Побудова статичної композиції з функціональним зонуванням із геометричних фігур із об'ємним моделюванням форми та введенням локальних тонових площин, фактури ліній.

^ Мета:

Розвивати об'ємно-просторове мислення з допомогою об'ємного моделювання форми.

Вимоги до Завдання:

Вибрати функціональні, технологічні з точки зору протікання в них певних процесів життєдіяльності форми. Звернути увагу на візуальну зміну розмірів фігур, коли змінюється їх колір, світлотінь, фактура.

Послідовність виконання:

  1. Вибрати геометричні фігури.

  2. Розмістити за принципом функціонального зонування,

    • Розділ зон з виявленням головної зони

    • Розділ зон без виявлення головної зони

    • Об'єднання зон з виявленням головної зони

    • Об'єднання зон без виявлення головної зони

  1. Промоделювати об'єм фігур.

  2. Ввести локальні тонові площини, фактуру, лінії.

  3. Завершити композицію.







Самостійна робота 3.4.2.

Завдання:

Організація складних композиційних структур з використанням різних композиційних засобів, підпорядкованих принципу цілісності.

Мета:

Виявити зв'язок між усіма засобами і прийомами побудови композиції.

Вимоги:

Побудувати динамічні ритмічні асиметричні повтори на основі вертикальних, похилих, спіральних ліній. Ритмічні повтори виконати шляхом зміни розміру, кількості, конфігурації, елементів, їх пропорцій.

Порядок виконання:

    1. Ескізування, підбір елементів за принципом:

  • Загального характеру (не подрібнена)

  • Єдність у різноманітності

  • Узгодженість (групування довкола центру, розтяжка кольору, фактурна обробка поверхні, дрібне членування)

  • Системність (зв'язок між функцією і художніми факторами, ансамблі)

  • Підпорядкованість (впорядкованість елементів за їх значенням)

  • Співмірність (впорядкованість елементів за розмірами)

  • Рівновага (цільність елементів і простору, ритмічне поєднання світлого і темного, фігура-фон)

  • Відповідність художній ідеї, розкриття змісту

  1. Розташування елементів за завданням

  2. Уточнення композиції

  3. Завершення завдання





^ Модульна контрольна робота .

Завдання:

Побудувати цільну композицію з використанням різних графічних і пластичних форм за принципом їх структурної підпорядкованості і виділенням домінанти.

^ Мета:

Узагальнити знання з дисципліни «Основи архітектурної композиції».

Вимоги:

Завдання виконуються на форматі А-3. Подати проектну пропозицію архітектурної будівлі, використовуючи принципи композиційно-художнього формотворення з використанням всіх засобів гармонізації художньої форми.

^ Порядок виконання:

  1. Задати концепцію, художній образ, назву, призначення, загальні обриси, конфігурацію майбутнього об’єкту.

Концепція – система взаємопов’язаних поглядів на певне явище, основний задум, основна думка.

Образ – тип, узагальнений характер, створений художником.

Принцип – основне вихідне положення, якої-небудь наукової системи, теорії.

  1. Ескізування за принципами:

  • Раціональності – мудрість, логічне обґрунтування, доцільність форми, зв'язок форми і функції, зв'язок форми і конструкції.

  • Тектонічності – відповідність форм конструкції, розкриття у формі її конструктивної основи, закриття конструкцій шляхом накладання декоративних елементів. Врахувати, що монолітні конструкції – масивні, корпусні – ажурні, щитові елементи – чіткі, відкриті конструкції – пластичні, пневматичні – повітряні.

  • Структурності – внутрішня будова художньої форми, підпорядкованість елементів композиції. Врахувати, що при відсутності підпорядкованості елементів форма монотонна, аморфна, в’яла, або картата. Розподілити елементи на головні та другорядні; розкрити властивості кожного і зв’язки між ними.

  • Гнучкості – відносно завершеної художньої системи, передбачити можливість модифікації (зміни конструкції, матеріалу, кольору), або комбінаторики (зміни форми на основі різного поєднання однакових елементів).

Ефект «цегли» - клітинка з однакових елементів;

Ефект «конструктора» - різні елементи з’єднуються у вузлах;

Ефект «матрьошки» - змінний внутрішній простір;

Ефект «ванька-встанька» - розташування змінює функцію;

Ефект «трансформації» - складання, опускання, надування.

  • Органічності – повторення, наслідування природних форм. Врахувати рух біоструктур, функціонування організмів, пластику, забарвлення, пропорційні співвідношення.

  • Образності – розкриття художньої ідеї. Врахувати, що художній образ діє на глядача емоційно.

  1. Графічна подача з використання ліній, точок, плям різного характеру.

  2. Досягнути розкриття художньої ідеї засобами гармонізації художньої форми:

Нюанс – контраст

Статика – динаміка

Метр – ритм

Співвідношення – пропорції

Розмір – масштаб

Симетрія – асиметрія

  1. Узагальнити композицію.






























Схожі:




База даних захищена авторським правом ©lib.exdat.com
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації